Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Milyen a jó banki ügyfél?

Munkatársunktól, 2009. november 03. - kedd 12:18
Címkék: bank, fogyasztóvédelem, kiadvány, hitel
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) több fogyasztó fordult azzal a problémával, hogy nem értik, az egyes hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások milyen alapon és hogyan minősítik a befektetni szándékozó ügyfeleket a szerződés megkötése előtt. A FEOSZ a fogyasztók tájékoztatása céljából részletesen elemezte az ennek alapjául szolgáló úgynevezett "MiFID" irányelvet, és az annak átültetésével megalkotott hazai jogszabályt.



A pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelv ("Markets in Financial Instruments"; a továbbiakban: MiFID) célja az volt, hogy az Európai Unió tagállamaiban olyan egységes feltételrendszer és eljárásrend jöjjön létre a befektetési szolgáltatások terén, melyek segítségével biztosítható a befektetők érdekeinek maximális védelme és az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálása.

Az irányelv alapján a magyar Országgyűlés elfogadta a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvényt (továbbiakban: Bszt.).

Forrás: photos.com
A fogyasztókat leginkább a következő rendelkezések érintik befektetéseik szempontjából:
- minősítés
- alkalmassági teszt
- ügyfélminősítési kategóriák
- tájékoztatási kötelezettség

A jogszabály 2008. február elsején lépett hatályba, és ettől az időponttól kezdve a törvény rendelkezéseinek megfelelően a befektetési vállalkozások a befektetési szolgáltatási tevékenység és a kiegészítő szolgáltatása keretében, a szerződéskötést megelőzően minősítik a leendő szerződő ügyfeleket. A szerződés hatálybalépését követően pedig az ügyfeleket e minősítésnek megfelelően kezelik.

A minősítés során a befektetési vállalkozások alkalmassági teszteket hajtanak végre.

A tesztek során többek között kitérnek az ügyfelek korábban lebonyolított ügyleteire, végzettségére, illetve foglalkozására is. A minősítésről írásban, vagy más adathordozón értesíteni kell az ügyfelet, valamint arról, hogy kérheti a minősítés megváltoztatását a jogszabályban foglalt rendelkezéseknek megfelelően.

A MiFID, illetve a Bszt. alapján három ügyfélminősítési kategória létezik: a lakossági ügyfél, a szakmai ügyfél, illetve az elfogadható partner.

Lakossági ügyfél a szakmai ügyfélnek nem minősülő ügyfél számít, míg a két másik körben részletesen szabályozza a törvény az oda tartozó szervezetek, intézmények, vállalkozások körét, valamint azt, milyen feltételekkel kérhető a szakmai, vagy lakossági ügyfél kategóriába történő átsorolás.

A három kategória elsősorban a tájékoztatási kötelezettség részletessége szempontjából bír jelentőséggel: a lakossági ügyfelek esetében a legrészletesebb e kötelezettség, míg a szakmai ügyfél és az elfogadható partner esetén - a hivatalos indokolás szerint mivel itt intézményi befektetőkről, illetve nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkező ügyfelekről van szó - a tájékoztatási kötelezettség szűkebb.

Az előbb említett indokolás azonban legalább két szempontból nem állja meg a helyét. Egyrészt szakmai ügyfél, vagy elfogadható partnerek nem csak és kizárólag nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkező ügyfelek lehetnek. A Bszt. 48. § (1) bekezdés n) pontja értelmében ugyanis szakmai ügyfél "minden olyan egyéb vállalkozás, amelyet a székhelye szerinti állam ilyenként ismer el", míg az 51. § (1) bekezdés d) pontja szerint "elfogadható partnernek minősül az a vállalkozás, amelyet a székhelye szerinti állam ilyenként ismer el".

Azaz - bár a hatályos jogszabályok alapján fogyasztónak nem minősülnek, de - olyan vállalkozások is ide tartozhatnak (például egyéni vállalkozások), melyeket semmiképpen sem lehet "nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkezőnek" tekinteni, így a tájékoztatási kötelezettségnek részletesebbnek kellene lennie ezen szervezetek vonatkozásában is.

A Bszt. 47. § (3) bekezdése szerint "a befektetési vállalkozás írásban vagy más tartós adathordozón értesíti az ügyfelet
a) a minősítéséről,
b) a minősítésében bekövetkezett bármilyen változásról, és
c) arról a tényről, hogy kérheti a 48. § (4) bekezdésében, a 49. §-ban, az 51. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak szerint e minősítés megváltoztatását, és az ilyen kérés esetén az őt megillető jogok megváltozásában jelentkező következményekről."

Hiába ugyanakkor a jogszabályi rendelkezés, ha az egyes ügyfelek - legyen szó lakossági ügyfelekről, vagy elfogadható partnerekről - nincsenek tisztában azzal, az adott vállalkozás miért sorolta be őt az egyes kategóriákba, és valójában milyen kötelezettségeket ró a vállalkozásra, és milyen jogokat ad az ügyfélnek az egyes kategóriákba történő sorolás, és milyen módja van az átsorolásnak.

A FEOSZ szerint nem véletlen, hogy a jogszabály hatálybalépése óta megnőtt azon fogyasztók és vállalkozók száma, akik hozzájuk fordultak tanácsért, illetve információért a kérdéssel kapcsolatban.

Ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége nyomatékosan felhívta az egyes banki, pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy közérthetően, világosan, és részletesen tájékoztassák ügyfeleiket - mind a lakossági, mind a szakmai és elfogadható partnereket - arról, miért az egyes kategóriákba kerültek besorolásra, és milyen lehetőségeik vannak az átsorolás tekintetében.

Forrás: FEOSZ
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Pátri János, 2009. november 04. - szerda 10:56

Matus Lászlónak teljesen igaza van, jól tükrözi az igazságot. Sajnálatos, hogy Magyarországon így mehet tovább minden, ahogy volt, van. A hírekben olvasható, hogy az USA több tagállamaiban már több bankot szigorú büntetés alá vontak, mert félrevezették a lakosságot a reklámjaikkal. Nálunk ugyanúgy teszik, csak már tapasztalt, kifinomult formában. Ki az a hülye, aki beugrik nekik? Az tényleg megérdemli. Sajnálni nem tudom.

Matus László, 2009. november 04. - szerda 08:40

A banknak mindenki jó ügyfél, mert aki nem azzal nem szerződik. A jó ügyfél jellemzői: 1. minden kamatot, díjat, költséget szó nélkül kifizet .2. Szó nélkül veszi ha minden mondvacsinált ok miatt bármi díjat megemelnek - mást nem is tehet, mert benne van a szerződésben -.3. Ha már nem tud fizetni akkor szó nélkül a banknak adja tizedáron a lakását, kocsiját amit egyébként már lehet, hogy majdnem kifizetett, de mivel a bankok és az állam jól összefogva újabb és újabb sarccal kiszipolyozza az adóst már nem tud fizetni.4. Rendes becsületes dolgozó és mind ilyen van munkahelye, tehát a fele fizetése letiltható.5. Mivel nem tehet mást, hagyja ,hogy kisemmizzék azok akik jól összefogva kitalálták a gazdasági válságot, mivel már nem volt mit ellopni és így visszakerült a pénz hozzájuk.

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:33

Kedves Panna! Igen, a bankokat az ügyfelek is minősíthetik. Pl. a CIB Banknál biztosan megteheted, akár elektronikusan is. Bár remélem megbízhatóbb bankod van!

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:21

Én borzalmas banki ügyfél vagyok, mert folyton kérdezek, fogyasztói jogaimat és kötelezettségeimet próbálom érvényesítetni, de sajnos a bankok nagy része nincs tisztában azzal, hogy mit jelent fogyasztócentrikusnak lenni.

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:16

A jó banki ügyfél az, akit a bank fejőstehénnek használhat, s miután kiszipolyozta, dobhat az utcára. Legalábbis hazánkban ilyen a bankok hozzáállása. De csak azért, mert a törvény nem elég szigorú és mert a fogyasztók nagy része befolyásolható a \"csak neki szóló fantasztikus ajánlatok\" hallatán...

Panna, 2009. november 03. - kedd 14:11

Ugye, az ügyfelek is minősíthetik a bankokat? És nekik is kérni kell a minősítés megváltoztatását - vagy lehet, hogy erre nincs jogszabály???

Kommentek

Mária Ádám, 2018. július 21.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Hobelman, 2018. július 20.

Szüksége van egy sürgős kölcsönt indítani üzleti vagy kifizetni a tartozásokat? mindenfajta...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr Stefan, 2018. július 20.

Helló, szüksége van egy kölcsön? Ha igen kapcsolat minket keresztül email: (stefanjonesloanfir...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés